Postęp prac nad awarią ŚKUP: zbliżamy się do uruchomienia systemu

Czas czytania: 3 min.

Specjaliści, którzy zajmują się odtwarzaniem systemów informatycznych oraz cyberbezpieczeństwem pracują 24 godziny na dobę nad usunięciem skutków awarii. Udało się odtworzyć wszystkie bazy danych. Usuwanie awarii wchodzi w krytyczny moment, który pozwoli określić, kiedy dokładniesystem zostanie ponownie uruchomiony dla pasażerów. Ponowne uruchomienie systemu jest planowane w tym tygodniu. 

W ciągu ostatnich dni informatykom udało się zbudować na nowo bezpieczną infrastrukturę i odtworzyć kluczowe bazy danych, w tym najważniejszą z baz, zawierającą dokonywane przez pasażerów transakcje. 

– Stopniowo uruchamiamy i testujemy kolejne elementy systemu – mówi Łukasz Zych z biura prasowego Górnośląsko-Zagłębiowskiej Metropolii. – Jesteśmy teraz przed krytycznym momentem uruchomienia aplikacji systemowej i jej przetestowania. Od tego zależy ostateczna data usunięcia awarii – podkreśla. 

Wczoraj w godzinach porannych pasażerowie mogli zaobserwować testy działania poszczególnych modułów systemu. Kiedy wszystkie elementy zostanąodtworzone i przetestowane, dopiero wówczas będziemy mogli mówić o jego pełnej sprawności.

– Poinformujemy o tym w osobnym komunikacie – dodaje Łukasz Zych. 

Przypomnijmy, że awaria systemu ŚKUP nastąpiła wnocy z 7 na 8 lutego. Jej przyczyną była zewnętrzna, celowa ingerencja osób trzecich. Nic nie wskazuje na to, aby mogło dojść do wycieku danych pasażerów, niemniej zgłoszenie o przeprowadzenie niezależnych wyjaśnień zostało przekazane do odpowiednich służb. O cyberataku zostały powiadomione służby związane z bezpieczeństwem Internetu oraz ochroną danych osobowych – NASK oraz Urząd Ochrony Danych Osobowych. Sprawa została również zgłoszona na policję. 

Awaria nie ma wpływu na ruch pojazdów

Awaria systemu ŚKUP spowodowała utrudnienia w zakupie biletów komunikacji miejskiej. Jednak w żaden sposób nie zakłóciła funkcjonowania komunikacji miejskiej – autobusy, tramwaje i trolejbusy jeżdżą bez zakłóceń. 
Kanały sprzedaży biletów, które nie były powiązane z systemem ŚKUP, a z których pasażerowie i tak korzystali najchętniej, działają bez zakłóceń. Dla pasażerów, którzy kupowali bilety za pośrednictwem ŚKUP, ZTM zapewnił alternatywne kanały sprzedaży biletów. Szczegółowe i aktualizowane informacje znajdują się na stronie internetowej ZTM. 

Pasażerowie, którzy posiadają bilety okresowe (miesięczne, kwartalne, roczne) mogą dalej z nich korzystać za okazaniem ważnej karty ŚKUP.

Jednorazowe bilety papierowe są dostępne w ok. 1000 punktach sprzedaży, wszystkie rodzaje biletów jednorazowych (20, 40 i 90 minut) są sprzedawane przez kierowców i motorniczych. Bilety komunikacji miejskiej można kupować również za pomocą aplikacji mobilnych, które są dostępne na rynku (SkyCash, mPay, moBilet, zBiletem.pl i JakDojade oraz części aplikacji bankowych). Posiadacze biletów wieloprzejazdowych będą mogli ubiegać się o zwrot różnicy kosztu zakupu biletów jednorazowych, jak również zostanie wydłużona ważność tych biletów.

Tagi:

ZTM
Karolina Goik
Źródło: ZTM

Dodaj komentarz

Błąd:

Wynik:
Opinia została pomyślnie dodana.
Po przeprowadzeniu weryfikacji, jej treść zostanie udostępniona publicznie.

Trwa wysyłanie komentarza ...

Komentarze są prywatnymi opiniami użytkowników. Wydawca portalu nie ponosi odpowiedzialności za treść.

* pola obowiązkowe