Wiadomości z Łazisk Górnych

Pasek rozrządu. Mała część, wielkie znaczenie

  • Dodano: 2022-09-15 14:30

Pasek rozrządu należy do części samochodowych, które zazwyczaj nie są widoczne gołym okiem, a bez których prawidłowa jazda, w tym przypadku praca silnika jest niemożliwa. Kiedy w aucie pojawiają się objawy uszkodzenia rozrządu, nie wolno ich bagatelizować, bo naprawa okazuje się później bardzo kosztowna. Za co dokładnie odpowiada pasek rozrządu we współczesnych samochodach? Gdzie pasek rozrządu jest umiejscowiony? Po czym rozpoznać uszkodzenie paska i kiedy ewidentnie nadaje się on do wymiany?

Jak działa pasek rozrządu?

Odpowiednio napięty i wyposażony w zęby pasek rozrządu odpowiada za otwieranie i domykanie zaworów ssących. Dzięki niemu do silnika w odpowiedniej ilości pobierane jest powietrze, które następnie ulega spalaniu. Prawidłowa praca paska rozrządu pozwala silnikowi na osiąganie pełnej mocy. Z tego powodu pasek rozrządu musi pracować niezwykle precyzyjnie, a więc pozostawać stale napięty i być wyposażony w dokładnie wyznaczoną liczbę zębów. W przeciwnym razie zawory nie otwierają się w idealnym momencie, a silnik nie dość że nie osiąga swojej pełnej mocy, to jest wrażliwy na uszkodzenia.

W trakcie swojej pracy pasek rozrządu nie może przeskoczyć nawet o jeden ząb, bo wówczas rozrząd ulegnie deregulacji. Dlatego dodatkowym elementem rozrządu odgrywającym w tym układzie kluczową rolę jest napinacz paska rozrządu. Szczególnie wysoką wytrzymałością muszą charakteryzować się rozrządy w silnikach diesla, ponieważ w komorze sprężania wytwarzane są ogromne ciśnienia.

Chociaż pasek rozrządu de facto znajduje się poza silnikiem, zazwyczaj po jego prawej stronie, jest on niewidoczny, gdy właściciel pojazdu zajrzy pod maskę. Dzieje się tak dlatego, że w większości samochodów jest on schowany pod pokrywą silnika.

Jak rozpoznać uszkodzenie paska rozrządu?

Nie wszystkie objawy uszkodzonego paska rozrządu są charakterystyczne właśnie dla tej usterki, ale kierowcy powinni mieć się na baczności, bo jest ona poważna. Szczególny niepokój powinny wzbudzić symptomy takie jak szarpanie autem w trakcie gaszenia silnika, nierówna jego praca czy nietypowy hałas dobiegający spod obudowy paska zębatego. Dysponując pewną wiedzą motoryzacyjną można samodzielnie rozpoznać objawy uszkodzenia paska – wystarczy zdjąć jego obudowę. Zdarza się, że awaria dotyczy tylko napinacza, którego uszkodzenie daje bardzo podobne objawy. Najważniejsze, aby szybko udać się do serwisu.

Kiedy wymiana paska rozrządu jest konieczna?

Pasek rozrządu nadaje się do wymiany, gdy pojawią się przetarcia na jego powierzchni. To samo dotyczy popękanych zębów paska. Duży niepokój powinna wzbudzać także rozwarstwiająca się struktura płaska lub jego ponadprzeciętne naciągnięcie. Jazda z tak uszkodzonym rozrządem bardzo szybko doprowadzi do zerwania paska zębatego. To najczarniejszy scenariusz, bo we współczesnych silnikach zerwanie paska rozrządu może doprowadzić do sytuacji, w której tłoki uderzają w zawory i ulegną uszkodzeniu.

Aby prawidłowo dbać o rozrząd, należy regularnie dokonywać jego wymiany. Częstotliwość zależy to nie tylko od przebiegu, ale również od upływającego czasu, bo elastyczny pasek traci swoje właściwości z biegiem lat. W większości modeli aut wymiana jest konieczna po upływie od 5 do 10 lat lub przejechaniu od 100 tys. do 200 tys. km.

Jeśli czeka cię wymiana rozrządu, odpowiedni pasek z łatwością znajdziesz w sklepie internetowym Aparts. Oczywiście sklep posiada w ofercie także inne części. Citroen, Toyota, Skoda, Volkswagen, Hyundai, Fiat, Opel i inne popularne marki są w nim mocno reprezentowane, ale nie brakuje także podzespołów do rzadziej spotykanych aut, w tym klasyków. Aparts wyróżnia się wysoką jakością i konkurencyjnymi cenami!

Sylwia MachowskaSylwia Machowska
Źródło: Art. sponsorowany / Materiał dostarczony przez zleceniodawcę

Dodaj komentarz

chcę otrzymać bezpłatny newsletter portalu Laziska.com.pl.

Publikowane komentarze są prywatnymi opiniami użytkowników portalu.
Wydawca portalu nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.