Łaziska Górne - portal miejski Laziska.com.pl

Wiadomości z Łazisk Górnych

Ciężarówki nas rozjadą

  • Dodano: 2011-04-27 14:45, aktualizacja: 2018-03-18 10:08

Batalia mieszkańców ul. Rolnej (dzielnica Brada) z Urzędem Miejskim trwa już dwa lata. Zawiązali nawet stowarzyszenie, aby bronić swojego prawa do spokojnego zamieszkiwania w domach, które wybudowali i na działkach, które kupili.

Na wąską – nieco ponad trzymetrową ulicę Rolną – gmina chce skierować ruch samochodowy. W tym rejonie bowiem na działkach gminnych i prywatnych ma powstać kilkadziesiąt nowych domów. Mieszkańcy nie mają nic przeciwko nowym sąsiadom. Obawiają się jednak, że masowy ruch ciężarówek na budowy zniszczy nie tylko ul. Rolną, ale ich domy. Proponują, aby gmina pomyślała o innym – kompleksowym rozwiązaniu komunikacyjnym dla tego rejonu miasta. Burmistrz Aleksander Wyra deklaruje wolę współpracy z mieszkańcami, ale jednocześnie przyznaje, że nie ma innego wyjścia niż dojazd do nowych działek ulicą Rolną.


Zjeżdżając z ruchliwej ul. Brada (łączącej Łaziska z Orzeszem) w ul. Rolną, trafia się w ostoję spokoju na wzniesieniu, z widokiem na miasto. W pobliżu las, dużo zieleni. Jeden z mieszkańców ma tu nawet ule z pszczołami. Rolna jest jednak strasznie wąska, w dodatku w połowie kończy się na niej asfalt i trzeba uważać, żeby nie uszkodzić samochodu. Urząd Miejski planuje przedłużyć ślepą obecnie ulicę, aby łączyła się równie wąską ul. Przysiółki. Pomiędzy tymi drogami znajdują się bowiem grunty wykupione przez miasto oraz tereny prywatne. Zostaną one sprzedane. Powstać na nich ok. 40 domów jednorodzinnych (ok. 18 na działkach miasta). To właśnie ul. Rolną i Przysiółki do osiedla dostarczane mają być materiały budowlane, a potem jeździć mają nowi mieszkańcy.


Rozmawiamy z członkami Stowarzyszenia Brada (wcześniej nosiły nazwę Bezpieczna Ulica Rolna). - Wie pan, ile trzeba wykonać kursów samochodowych, w tym ciężkim sprzętem, w czasie budowy jednego domu? Z ludźmi, z materiałami budowlanymi? – pyta Konrad Tausz. – Trzysta! Wyliczyła to nasza sąsiadka dr Adrianna Mastalerz-Kodzis z Katedry Matematyki Uniwersytetu Ekonomicznego w Katowicach.


 – Jak takie natężenie ruchu ma wytrzymać ulica, której usytuowanie oraz warunki przepustowości są do tego nijak dostosowane – mówi Tomasz Kasiak i dodaje: – Szerokość ul. Rolnej przy wjeździe z ul. Brada wynosi 3,3 metra. Nie jest uregulowany stan prawny poboczy, a domy są położone blisko krawędzi jezdni. Intensywny ruch będzie miał wpływ na konstrukcję budynków. W dodatku droga znajduje się na terenie o dużym spadku. Zimą przejazd będzie jeszcze bardziej niebezpieczny.
– Nie ma tu chodnika. Jak dzieci będą chodzić do szkoły czy jeździć na rowerze, kiedy tak wąską ulicą poruszać będą się ciężarówki? Jak minął się dwa pojazdy? Doskwierać nam będzie hałas, kurz i błoto
- twierdzi Rafał Kurłowicz.


Według mieszkańców rozbudowa osiedla powinna rozpocząć się od zaplanowania szerokiego wjazdu na ten teren, a nie od upychania ciężarówek po wąskich uliczkach. Mieszkańcy wskazują na alternatywne rozwiązania komunikacyjne. Jak twierdzą, są one kompleksowe, być może kosztowniejsze i trudniejsze do realizacji, ale nie rodzące uciążliwości zarówno dla ul. Rolnej, jak i ul. Przysiółki. Gminna powinna wykupić parcele od strony ul. Brada i wykonać dojazd do nowych domów bezpośrednio z ul. Brada do projektowanych wewnątrzosiedlowych dróg. Inne rozwiązanie dla gminy, to wykup gruntów od południowej strony dzielnicy i budowa na nich dojazdu.


Mieszkańcy ul. Rolnej są też zbulwersowani postawą władz miasta. – Przez dwa lata poprzedni burmistrz Mirosław Duży oraz obecny Aleksander Wyra zapewniali, także w korespondencji z nami, że nasza ulica pozostanie bez przejazdu – mówi Tomasz Kasiak. - W piśmie z października 2009 r. burmistrz Duży pozytywnie ustosunkowywał się do ustawienia na ul. Rolnej znaku „Droga bez przejazdu” i nie łączenia jej z ul. Przysiółki. Do czasu znalezienia dogodnego połączenia komunikacyjnego gmina miała wstrzymać się od sprzedaży działek pod nowe domy. Jeszcze na spotkaniu przedwyborczym z mieszkańcami Brady, jesienią 2010 r., Aleksander Wyra i jego zastępca Jan Ratka obiecywali nam spokój. Tymczasem tuż po wyborach dowiedzieliśmy się, że ruszyć ma sprzedaż działek, a dojazd do nich odbywał się będzie Rolną. Ile więc znaczy słowo władz i czy są one wiarygodne? – kończy T. Kasiak.


- Nie robimy nic, co by było niezgodne z planem zagospodarowania przestrzennego miasta – podkreśla burmistrz Aleksander Wyra. – Rzeczywiście obiecywałem, że postaramy się znaleźć inne rozwiązanie komunikacyjne, ale jest to trudne do przeprowadzenia. Byłem otwarty na sugestie mieszkańców ul. Rolnej, aby przebić się na przyszłe osiedle z ul. Brada, ale u właścicieli tamtejszych posesji nie ma woli ich sprzedaży na rzecz gminy – mówi burmistrz.
- Ulice: Rolna i Przysiółki są wprawdzie wąskie, ale takich dróg w Łaziskach jest wiele - np. ul. Polna - i tam nie ma żadnych protestów. Będziemy konsultowali z mieszkańcami projekt organizacji ruchu. Będzie ograniczenie prędkości do 30 km/h; progi spowalniające czy mijanki. Zamierzam też sprzedawać po kilka działek w odstępach czasowych, aby zminimalizować uciążliwości związane z budowami nowych domów. Gminne działki kupować będą inwestorzy indywidualni, a nie deweloper – zapewnia A. Wyra i dodaje, że wyliczenia stowarzyszenia są przesadzone. Według gminy, na jedną budowę przypada ok. 10 kursów ciężkim sprzętem lub z materiałami budowlanymi. Na 18 działek gminnych daje to ok. 200 kursów w ciągu kilku lat.
Na przeszkodzie połączenia ul. Rolnej z Przysiółki stoi jedna z właścicielek posesji, która nie zgadza się na sprzedaż gminie gruntu pod drogę. – Chociaż zaoferowaliśmy dobrą cenę – ok. 100 zł za metr kw. Chcemy polubownie uregulować tę sprawę, ale nie wykluczmy skorzystanie z ustawy wywłaszczeniowej – mówi burmistrz Wyra. Gmina stoi na stanowisku, że przedłużenie ul. Rolnej ułatwi jej odśnieżanie zimą oraz dojazd służb medycznych czy straży pożarnej. Obecnie większe pojazdy czy pług nie mają tam jak zawrócić.

Tekst pochodzi z tygodnika Echo, który ukazuje się w kioskach w każdą środę.


Źródło: Jarosław JĘDRYSIK

Dodaj komentarz

Wyrażam zgodę na publikację postu w formie komentarza zgodnie z obowiązującym Regulaminem.

powiadamiaj o odpowiedziach na komentarz.

dodaj mój adres do newslettera.

Więcej informacji na temat przysługujących Państwu praw zawarliśmy w Polityce Prywatności.